div#header

Wednesday, October 22, 2008

როდის დაიკლებს საწვავზე ფასი საქართველოში?

ინტერვიუ "ვისოლის" გენერალურ დირექტორთან
ეთერ თურაძე/ბათუმელები
საერთაშორისო ბაზარზე ნავთობი თითქმის 50 პროცენტით გაიაფდა, მაგრამ ეს საქართველოში ბენზინის ფასზე თითქმის არ ასახულა. რატომ არ გაიაფდა საწვავი? `ბათუმელების~ კითხვებს საქართველოში ამ პროდუქტის ერთ-ერთი ყველაზე მსხვილი დისტრიბუტორის _ `ვისოლის~ გენერალური დირექტორი, ვასილ ხორავა პასუხობს:
_ სხვა კომპანიებზე ვერაფერს გეტყვით, მაგრამ ჩვენი კომპანიის ქსელში სხვადასხვა პროდუქტზე ფასები დაახლოებით 35-40 თეთრით შემცირდა და ეს ტენდენცია კვლავაც გრძელდება. ყველაზე მაღალი ფასი ჩვენთან 2.30 ლარის ფარგლებში მერყეობდა. დღეს 2 ლარის, 1,95 _ 1,85 ფარგლებშია. კლება ყოველკვირეულად ხდება. ბოლოს ფასი პარასკევს შევამცირეთ.
_ თუმცა, ფასის მატების დროს ცოტა სხვაგვარად ხდება _ საერთაშორისო ბაზრის მონაცემები საქართველოში დაუყოვნებლივ აისახება.
_ როცა იზრდებოდა ფასი, ჩვენ 20-30 თეთრით არასოდეს გაგვიზრდია _ მაქსიმუმ 5-10 თეთრით იმატებდა. შესაბამისად, იმავე პროცედურით ხდება შემცირება. მსოფლიო ბაზარზე განსაკუთრებული ცვალებადობა ბოლო ორ კვირაში დაფიქსირდა. ფასმა ბარელ ნავთობზე მნიშვნელოვნად ბოლო ერთ კვირაში დაიკლო. ამ პერიოდში ფასების შემცირება ჩვენც დავიწყეთ.
_ დღეს ერთი ბარელი ნავთობი საერთაშორისო ბაზარზე 73 დოლარი ღირს. ამასთან შედარებით ადგილობრივ ბაზარზე ფასი ძალიან მაღალი ხომ არ არის?
_ ჩვენთან ფასი იმპორტირებული პროდუქციის ადეკვატურია. 73 დოლარი კი ორ კვირაში ჩამოყალიბებული ფასია. ეს ფასი 10-15 დღის წინ არ გვქონდა. მაშინ 90-100-იანი ნიშნული იყო. იტალიიდან საწვავის იმპორტირებისთვის, საიდანაც პროდუქცია შემოგვაქვს, მინიმუმ 20 დღე გვჭირდება. ახლაც ოცი დღის წინ არსებული ფასით ვხელმძღვანელობთ.
როცა ფასები იცვლება, მასზე რეაგირება იმ წამსვე არ ხდება, ჩვენ გარკვეული ნაშთები გვაქვს. სხვა დროს, პირადად მე, არაერთხელ განმიცხადებია, რომ რადგან ნაშთი არსებობს, ფასს არ ვზრდით. ანუ ყოველთვის ვცდილობთ მოსახლეობას ეტაპობრივად ვაცნობოთ, შესაძლო ზრდის შესახებ.
_ რამდენად მოსალოდნელია ნავთობის ფასის კლება მსოფლიო ბაზარზე და თუ ასე გაგრძელდა, რა მოხდება ქართულ ბაზარზე?
_ კონკრეტული პროგნოზების გაკეთება ძნელია. ჩვენ ამ პროდუქტის ფასწარმოქმნაში მონაწილეობას არ ვიღებთ. რაც შეეხება აქტიურობას, ფასების ვარდნა შესაძლებელია შეჩერდეს. ამ კვირაში იმავე ოპეკის - ნავთობის მომპოვებელი ქვეყნების შეხვედრა იგეგმება. იმის გამო, რომ ფასები დავარდა, გადაწყდა, ნავთობის მოპოვება მილიონი ბარელით შემცირდეს. ეს ფასის მომატებას გამოიწვევს. საერთო ჯამში ასეთი პროგნოზის გაკეთება შეიძლება: ერთი კვირის განმავლობაში დაცემის ტენდენცია აღარ გაგრძელდება.
ჩვენ სადისტრიბუციო ქსელი ვართ, ამიტომ დაბალი ფასები ჩვენთვის აქტიურ მომხმარებელს ნიშნავს. ჩვენ ინტერესებში საწვავზე მაღალი ფასი არ შედის, პირიქით _ სხვა კომპანიებს უნდა გავუწიოთ კონკურენცია. სწორედ ამიტომ გვინდა დაბალი ფასი და უფრო მეტი ბრუნვა.
_ თუ დღევანდელი ფასი ერთი კვირის განმავლობაში შენარჩუნდა, თქვენი კომპანია საწვავს რა ფასად გაყიდის?
_ ვერ დაგიკონკრეტებთ, მაგრამ, საერთო ჯამში, ფასების ეტაპობრივი შემცირებაა მოსალოდნელი. შემდგომი იმპორტი, ალბათ, 5-10-თეთრით შემცირების საშუალებას მოგვცემს.
_ თქვენი აზრით, რა არის მოსალოდნელი _ ფასების მატება, კლება თუ შენარჩუნება?
_ პროგნოზის გაკეთება ძნელია, მაგრამ მსოფლიო ეკონომიკა კრიზისული სიტუაციიდან მალე რომ ვერ გამოვა, ალბათ, ცხადია. ფასების სწრაფ ზრდას ამ ეტაპზე არ უნდა ველოდოთ. თუმცა, შეიძლება სიტუაცია შეიცვალოს. პირადად მე, მინდა, რომ ფასები უფრო შემცირდეს.
_ ანუ გინდათ თქვათ, რომ შიდა ბაზარზე ფასებს ხელოვნურად არ ინარჩუნებთ?
_ ხელოვნურად ფასების შენარჩუნება შიდა ბაზარზეც კი, შეუძლებელია. მე თუ შევინარჩუნებ ფასს, სხვა კომპანია გაყიდის იაფად. ასე რეალიზაცია გაჩერდება. დიდ კომპანიებში ასეთი რამ არ ხდება. ჩვენ იმ ფასებისა და თვითღირებულების თანმიმდევრული ვართ, რომლის იმპორტსაც ვახორციელებთ. არანაირი ხელოვნური შეჩერებები არ ხდება, რადგან ბაზარზე იმდენი მოთამაშეა, რაიმეს ხელოვნურად შეჩერებაზე საუბარი ზედმეტია. `ვისოლის~ რაც შეიძლება დაბალი, მომხმარებლისთვის მისაღები ფასი და კონკურენციაში გამარჯვება აინტერესებს. კონკურენციაში კი ის კომპანია იმარჯვებს, რომელსაც ფასები აქვს კონკურენტუნარიანი.

No comments: